تفاوت دلار سفید و آبی چیست؟ انواع ارز را بشناسید

تفاوت دلار آبی و سفید:

دلار آبی و سبز موقع خرید تفاوتی ندارند ولی زمان فروش دلار سبز ارزان تر است. جالب است بدانید موقع خرید اسکناس ۱۰۰ دلاری از واسطه ها یا صرافی ملی هیچ تفاوتی بین دلار  سفید و آبی نیست. البته در فروش این اسکناس به صرافی ملی نیز تفاوت رنگ موضوعیت ندارد اما اگر بخواهید اسکناس ۱۰۰ دلاری خود را در بازار آزاد بفروشید، دلار‌آبی  ۱۰۰ تا ۱۵۰ و حتی ۲۰۰ تومان  از دلار سفید گران تر خریده می شود. پس به نفع شماست که هنگام خرید به این نکته توجه کنید و دلار آبی بخرید. هم چنین گران تر بودن اسکناس ۱۰۰ دلاری آبی چنان بی حکمت هم نیست چرا که جزئیات فنی به کار رفته در این اسکناس به نسبت دلار سبز به مراتب بیشتر است و ۱۰۰ دلاری های آبی کمتر جعلی از آب درمی آیند.

 

دلار سفید و آبی

منظور از دلار آبی و سفید چیست ؟ علت تفاوت رنگ در چیست؟

دلار سفید، در واقع همان دلاری است که از سال‌ها پیش به‌عنوان واحد پول ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.دلار آبی، دلارهای به نسبت جدید منتشر شده توسط آمریکا است، در سال ۲۰۱۳ قالب اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری و رنگ آن تغییر کرد و اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری قدیمی قابلیت جعل داشتند، بنابراین دولت آمریکا سعی کرد که با اضافه کردن یک نوار امنیتی آبی‌‌رنگ سه بعدی و نوشته‌های ریزی که در آن وجود دارد، از جعل ۱۰۰ دلاری جلوگیری کند.

دلار سنا چیست؟

منظور از ارز سنایی، نرخ ارزی است که توسط سامانه سنا (سامانه نظارت ارز) اعلام می‌شود. این سامانه تحت نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی طراحی شده است. در این سامانه نرخ‌های ثبت شده، بر‌اساس میانگین وزنی نرخ خرید و فروش دلار و سایر ارز‌ها و معاملات آن‌ها در صرافی‌های معتبر کشور محاسبه می‌شود. این نرخ‌ها توسط صرافی‌های مجاز و معتبر در سایت ثبت می‌شود.

ارز نیمایی چیست؟

ارز نیمایی که نام آن از عبارت نظام یکپارچه معاملات ارزی گرفته شده است،توسط بانک مرکزی به بازار ارائه شد. افراد عادی جامعه نمی‌توانند از این ارز استفاده کنند و این ارز تنها در اختیار تجار و بازرگانان قرار می‌گیرد. به‌منظور تسهیل فرایند تامین ارز و ایجاد یک محیط ایمن برای خرید و فروش ارز توسط بازرگانان سامانه نیما راه‌اندازی شده است. این سامانه در واقع بستری آنلاین برای خرید و فروش ارز ایجاد کرده و نقش موثری در کنترل نرخ ارز ایفا می‌کند.

تفاوت نرخ ارز سنا و نیما:

با بررسی نرخ ارز در سامانه سنا و نیما می‌توان گفت که نرخ ارز در سامانه نیما معمولا پایین‌تر از نرخ ارز در سامانه سنا است. چون در سامانه نیما عرضه ارز حجیم‌تر و زمان عملکردی آن طولانی‌تر است؛ یعنی امکان دارد امروز خریدی از یک پتروشیمی انجام شود اما پول آن ۱۰ روز دیگر به حساب صراف بیاید.

نیما یک بازار ارز کاملا خارجی است و حواله‌هایی که در نیما عرضه می‌شود، در حقیقت همان پولی است که صادرکنندگان و حتی دولت در خارج از کشور دارند و آن را به صراف می‌فروشند تا در اختیار وارد کنندگان برای تهیه کالاها قرار گیرد. اما بازار داخلی ارز از طریق سنا کنترل می‌شود. در واقع سنا خرید و فروش ارز در صرافی‌های مجاز سراسر کشور را پوشش می‌دهد.

ارز دولتی (مبادله‌ای):

ارز دولتی که به آن ارز مبادله‌ای نیز می‌گویند، توسط خود دولت در مرکز مبادلات ارزی توزیع می‌شود. همه افراد قادر به دریافت این نوع ارز نیستند و تنها به چند ردیف کالای مشخص تعلق می‌گیرد. قیمت این ارز بسیار کمتر از نرخ ارز آزاد است. 

ارز آزاد:

به قیمتی که دلار، در بازار آزاد به‌طور روزانه معامله می‌شود، نرخ ارز آزاد می‌گویند. این نرخ براساس عرضه و تقاضا و با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور‌ها و بانک ملی تعیین می‌شود.

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *