مدت زمان انتقال بانکی در ایران چگونه است؟

مدت زمان انتقال بانکی در ایران چگونه است؟

 

انتقال از طریق شماره شبا:

با توجه به اینکه انتقال وجه از طریق کارت به کارت محدودیت مبلغ زیادی دارد، کسانی که نیاز به جابه‌جایی مبالغ زیاد دارند بهتر است از روش انتقال وجه با شبا اقدام کنند.

هر شماره حساب بانکی، قابل تبدیل به یک شماره شبا می‌باشد. برخی بانک‌ها امکان تبدیل شماره کارت به شماره شبا را نیز فراهم کرده‌اند.شماره حساب بانکی ایرانیان یا معادل بین المللی به اختصار IBAN گفته می‌شود، یک استاندارد بین‌المللی برای شناسایی حساب‌های بانکی می‌باشد. این استاندارد فرمت‌های مختلفی در کشورهای مختلف دارد. معمولاً از این کد هنگام واریز پول با واحد یورو به بانک‌های کشورهای اروپایی استفاده می‌شود. 

 

انتقال وجه بانکی

 

انتقال ارز طریق ساتنا:

ساتنا مخفف عبارت «سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی» می‌باشد و جایگزین چک‌های رمزدار بین بانکی و اسکناس و چک‌های مسافرتی است. در این سامانه مشتریانی که در بانک دارای یکی از انواع حساب (جاری، پس‌انداز و مدت‌دار) می‌باشند، می‌توانند نسبت به انتقال وجه (مبالغ بیش از پانصد میلیون ریال) به حساب خود یا سایر افراد در سایر بانک‌ها در همان روز اقدام کنند. در حال حاضر زمان لازم برای انتقال وجه با استفاده از این سامانه بین ۲ ثانیه تا ۲۰ دقیقه در بانک‌های مختلف متفاوت است

برای انجام ساتنا دو راه وجود دارد اینترنت بانک: در روش اینترنت بانک می‌توان مبالغ با حداقل ۵۰۰ میلیون ریال و حداکثر ۱ میلیارد ریال در روز را از طریق حواله ساتنا جابه‌جا کرد که سقف این مبلغ با استفاده از دستگاه توکن ۲ میلیارد ریال است. برای افزایش سقف انتقال وجه خود از طریق ساتنا، باید به نزدیکترین شعبه بانک مورد نظر خود مراجعه نمایید. برای انجام تراکنش‌هایی با مبالغ بیشتر از سقف و با استفاده از حواله ساتنا، باید به صورت حضوری به شعبه بانک مراجعه کرد.

شعبه بانک: در این حالت سقف مبلغ انتقال وجه نامحدود است مبلغ زیر ۵۰ میلیون انجام پذیر نمی باشد.

ساعت کار سامانه ساتنا در روزهای شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۸ تا ۱۴ است

انتقال از طریق پایا:

اینترنت بانک: حداکثر مبلغ هر حواله پایا به روش اینترنت بانک ۱ میلیارد ریال است.

موبایل بانک: با استفاده از موبایل بانک هم می‌توان حواله پایا ثبت کرد. حداکثر مبلغ قابل انتقال از این طریق ۱ میلیارد ریال است.

شعبه بانک: در این حالت حداکثر مبلغ قابل انتقال ۱ میلیارد ریال است.

سقف مبلغ قابل انتقال در سامانه پایا از ۱۵ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. فرقی نمی‌کند که بانک مبدأ با مقصد یکی باشد یا نباشد؛ در هر صورت سقف این مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان است. این سیستم هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین فعال است

یکی از تفاوت‌های اصلی انتقال وجه از طریق حواله پایا با کارت‌به‌کارت، عدم جابه‌جایی وجه در لحظه است. در واقع اگر سیستم پایا را برای برداشت و واریز انتخاب کنید و در ساعات کاری این انتقال را انجام دهید، نه به صورت آنی بلکه در همان روز پول به حساب می‌نشیند. اما اگر این فرآیند بعد از ساعات کاری یا در روزهای تعطیل انجام شود، پول در اولین ساعت‌های کاری روز بعد به حساب مقصد منتقل می‌شود. در کل چرخه انتقال پایا در طول روز به چهار دسته تقسیم و این فرآیند در حوالی این ساعات شروع می‌شود. چرخه اول حدود ۴ صبح، دوم ۱۰:۴۵، سوم ۱۴:۴۵ و چرخه چهارم حوالی ۱۷:۴۵ عصر است.

یکی دیگر از تفاوت‌های حواله پایا با ساتنا،. در واقع در سیستم ساتنا تمامی واریزها به صورت جداگانه انجام می‌شود. بین ۲ ثانیه تا ۲۰ دقیقه زمان لازم است تا وجه در حساب مقصد بنشیند. درحالی‌که پول با سامانه پایا در بازه زمانی مشخصی منتقل شود.

با کمک حواله پایا می‌توان تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در شبکه بانکی پول جابه‌جا کرد.

میزان کارمزد فرآیند پایا برابر با یک‌صدم درصد پول منتقل شده است. البته مبلغ کارمزد کسرشده باید حداقل ۲۰۰ تومان و حداکثر ۲.۵۰۰ تومان باشد.

انتقال از طریق کارت به کارت:

انتقال وجه کارت‌به‌کارت از طریق خودپرداز، اینترنت بانک، همراه بانک  تا سقف ۱۰ میلیون تومان و انتقال وجه کارت‌به‌کارت از طریق اپلیکیشن‌های پرداختی تا سقف سه میلیون تومان است. انتقال وجه بین بانکی در پایانه شعب یا پین پد نیز روزانه حداکثر ۱۵میلیون تومان به‌ازای هر کارت صورت می‌گیرد

تمام تراکنش‌های غیرحضوری کارتی بالای ۱۰۰هزار تومان نیز نیاز به رمز پویا دارند

بر اساس اعلام بانک مرکزی ارسال دستور پرداخت وجه در سامانه پایا در تعطیلات رسمی روزهای پنج شنبه و جمعه ممنوع می‌باشد و همه دستورهای پرداختی ارسال شده در روزهای تعطیل به طور کامل به فردای روز تعطیل موکول خواهد شد.

ساعت ۳:۴۵ بامداد و ساعت ۱۵:۴۶ بعد از ظهر است‌ و همه بانک‌ها در این ساعات خدمات پایا را ارائه می‌دهند. در همه این بانک‌ها انتقال وجه پایا در  روز پنجشنبه و جمعه نیز همواره به ساعت ۳:۴۵  بامداد روز شنبه موکول می‌شود. برای تعطیلات رسمی نیز در روز پس از روز تعطیل انجام می‌شود

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *