تاثیر احساسات سرمایه گذاران در بازار مالی

تاثیر احساسات سرمایه گذاران در بازار مالی

تا به حال در بازارهای مالی، قصد سرمایه گذاری داشته اید؟ آیا با وجود بی اطلاع بودن از اوضاع اقتصادی به طور دقیق، باز هم به سمت خرید سهام، ارز، کالا و یا … با عنوان سرمایه داری و به بهانه سود کردن، کشیده شده اید؟
اخبارها و اتفاقات جهانی می توانند بر بازار اثرگذار باشند ولی در بسیاری از شرایط و روزهای خاص، این احساسات هستند که روند صعودی یا نزولی را مشخص می کنند.
در این بلاگ راجع به تاثیرات احساسات بر شرایط بازار و همینطور به دست گرفتن هیجانات سرمایه گذاران توسط آن خواهید خواند.

چرخه احساسات سرمایه گذاران در بازارهای مالی:

این چرخه دائما در حال تکرار است؛ چه قبول کنیم و چه انکار، احساسات یکی از بزرگترین مولفه ها در تصمیم گیری ما می باشد و محرک قدرتمندی است. احتمالا در زمانی که می خواهید وارد سرمایه گذاری در هر بازاری شوید ، از این موضوع مطلع هستید که ممکن است ضرر کنید؛ ولی با پر کردن افکار خود از آنچه دوست دارید اتفاق بیفتد، یعنی سود بردن، در آینده اگر اتفاقات روی سرمایه شما تاثیر منفی بگذارد، جدا از لطمه مالی، ضربه روحی سنگینی نیز خواهید خورد. پس باید با علم کامل بر شرایط کنونی، گذشته و تحقیق درباره آینده هر بازاری وارد آن شویم. همینطور باید از قبل احتمال روند نزولی را هم بدهیم تا در آینده شگفت انگیز نشویم.
(عکس چرخه بیاد اینجا)

از شروع تا شکست!

در ابتدا فرد در مرحله “اکراه و بی میلی” می باشد؛ بی میل به سرمایه گذاری در بازاری است که از آینده آن خبر ندارد و ترس ضرر کردن در او بیشتر از شوق و طمع سود کردن است.

با ورود فرد به بازار مالی و خرید سهام، در صورتی که در زمان کوتاه با روند صعودی کوچکی هم مواجه شود، به مرحله جدیدی به نام “خوش بینی” وارد خواهد شد. اگر در اطراف خود کسانی را هم داشته باشد که تابحال توانسته اند از طریق سرمایه گذاری درآمد داشته باشند و سود کردند، با نشاط بیشتری پیگیر بازار می شود و حتی شاید مقدار سهام خود را افزایش دهد.

بعد از مدتی، نمودار قرمز می شود؛ در این وضعیت سرمایه داران رو به “انکار” می آورند. می خواهند شرایط را عادی نشان بدهند و به اخبار و اتفاقات منفی توجه نمی کنند. در اصل باورشان نمی شود که در حال زیان دیدن هستند! بعد از مدت کوتاهی، سرمایه گذاران به دو قسمت با دو طرز تفکر مختلف تقسیم می شوند.

عده ای به محض اینکه متوجه تداوم نزول سهام خود می شوند، سرمایه خود را از بازار مالی خارج میکنند؛ اما عده ای برای جبران ضرر و همینطور امید به آینده به سهام خود می افزایند و این چرخه دوباره تکرار می شود.

در آخرین مرحله، سرمایه دار “تسلیم” می شود! تسلیم مرحله ای است که بیشترین میزان فروش را در آن مشاهده می کنید، در حالیکه نه تنها سودی نکردید، بلکه در زیان هستید. معمولا افراد بعد از اینکه سهام خود را از بازار خارج می کنند، سراغ سرمایه گذاری های کم ریسک تر، مانند سرمایه گذاری در بانک می روند. 

البته که تمام سرمایه گذاران موفق، این مراحل را طی کرده اند و توانستند به خودشناسی کامل و مهارت کنترل احساسات برسند. صد درصد تجربه شکست، مقابله و دوام شما در برابر مشکلات آینده را افزایش می دهد و احتمالا دیگر هیچ وقت چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ روحی، مانند بار اول ضربه ای را نخواهید چشید.

 

فومو (Fear Of Missing Out):

در بیشتر مواقع، در مرحله نشاط و خوش بینی شاهد “فومو” خواهید بود. فومو همان محرکی است که شما را به سمت سرمایه گذاری سوق می دهد. همه به بازار خوش بین هستند و عده ای کثیر هم سود خود را از صعود سهام برده اند و شما با خوشحالی و رویای آینده ای روشن تر در سقف بازار خرید خود را انجام می دهید. وضعیت خوشایند می باشد و شاید در کوتاه مدت سود هم ببرید ولی در دراز مدت، اوضاع دستخوش تغییر خواهد شد.

بازارهای خرسی و گاوی:

شاید با شنیدن اسم این دو دوره از بازارهای مالی تعجب کنید، اما فعالان حوزه اقتصاد، تجربه این دوره های زمانی را بسیار داشتند. این دو دوره را می توان از پر التهاب ترین دوران یک بازار مالی از نظر برانگیختن احساسات سرمایه گذاران دانست. با شناختن این موضوع و دانستن چگونگی برخورد در این مدت زمان ، می توانید مانع از به دست گرفتن فرمان تصمیم گیری خود توسط احساسات حاکم بر بازار شوید.

  • بازار گاوی یا Bullish: زمانی که روند صعودی را در نمودارهای سبز مشاهده می کنید ، هیجان به میان می آید؛ احساسات و هیجانات همه را به سمت خرید سوق می دهد. حالا این بالا رفتن می تواند بر اثر انتشار یک خبر یا اتفاقی که قرار است در آینده بیفتد ، رخ دهد. در این زمان اصطلاحا سرمایه گذاران در “بازار گاوی” گیر می افتند.
  • بازار خرسی یا Berish: بر خلاف بازارهای صعودی که اکثرا زودگذر هستند ممکن است “بازار خرسی” ماه ها طول بکشد و یا حتی به سال برسد. در این دوره ترس به قدرت سلطه منطقی بر بازار غلبه می کند. زمانبندی، یکی از مهمترین عوامل است!

 

نام دیگر سرمایه گذاری احساسی، زمانبندی اشتباه و هیجانی است؛ با دنبال کردن اخبار درست و موثق، دانستن تاثیر گذاری اتفاقات بر روند سهام، توجه نکردن به شایعات و تحلیل گذشته بازار شما می توانید بهترین زمان برای ورود به عرصه سرمایه گذاری را انتخاب کنید. با تاثیر نگرفتن از حواشی و اتفاقات هیجانی اطراف و گرفتن تصمیم منطقی، شما می توانید ریسک سرمایه گذاری تان را پایین تر بیاورید و در نهایت برنده از بازار خارج شوید.
در این باره سرمایه گذار و اقتصاددان معروف آمریکایی، “وارن بافت” می گوید:
“وقتی دیگران حریص هستند بترسید و وقتی دیگران می ترسند، حریص باشید.”

 

همکاران ما در پلتفرم انتقال ارز پی جیب آماده ارائه هرگونه مشاوره در موارد مربوط ه انتقال ارزی هستند شما می توانید با ارتباط از طریق شماره های ۰۹۱۰۱۳۶۹۸۸۴-۰۹۳۵۶۰۴۹۶۶۱ در واتساپ و یا صفحه اینستاگرام پی جیب به آدرس payjib.ir از آنها مشاوره لازم را دریافت کنید.

برای ورود به سایت پی جیب و ثبت نام روی لینک زیر کلیک کنید:

سایت تبادل ارز پی جیب

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *