انواع کارت های ارزی بین المللی

امروزه کارت های اعتباری بین المللی در تجارت های بین المللی موثر و تسهیل کننده امور تجاری هستند ، ما در این مقاله بر آن شدیم تا انواع این کارت های بین المللی که عبارت اند از

کارت اعتباری (Credit Card)، کارت نقدی (Debit Card)، کارت پیش پرداخت (Pre-Paid)، کارت مجازی (Virtual Card) را برای شما معرفی کنیم .

  • کارت اعتباری یا Credit Card

    این دسته از کارت ها به پشتوانه یک حساب بانکی ، تحت قراردادی که یک شرکت با بانک جهت واریز حقوق ماهیانه متقاضی دارد، صادر می گردند. تا زمانی که این قرارداد از نظر بانک معتبر باشد و بطور منظم واریز حقوق ماهیانه فرد به این حساب انجام می پذیرد متقاضی این اعتبار را خواهد داشت که حتی بیش از میزان موجودی حساب با کارت خرج نماید. در واقع تا زمانی که مشتری با بانک اصطلاحا خوش حساب است و این امید می رود که حقوق وی به حسابش واریز شود، مشتری قادر خواهد بود که از بانک خود قرض بگیرد و سر موعد مقرر بدهی خود را پرداخت نماید. با این خوش حسابی مشتری در پرداخت بدهی به بانک، مرتبا به امتیاز اعتباری خود می افزاید تا جایی که امتیاز وی به حد نصاب مورد نظر بانک برسد. البته روش های دیگری نیز جهت ایجاد و افزایش اعتبار کارت وجود دارد. برای مثال صاحبان کسب و کار با داشتن گردش حساب و یا خالی نکردن موجودی حساب می توانند اعتبار حساب خود را افزایش می دهند.

    تهیه این کارت ها مستلزم ارائه مدارکشناسایی کامل و همچنین مدارک تعیین کننده هویت محل زندگی(Address Proof) می باشد و معمولا بانک ها برای افتتاح حساب و تخصیص اعتبار به شتریان حساسیت زیادی به خرج می دهند. داشتن اقامت همان کشوری که قصد افتتاح حساب در بانک آن را داریم از الزامات اکثر قریب به اتفاق بانک هاست. به همین علت تهیه این نوع از کارت ها برای شما که داخل ایران زندگی می کنید، معمولاً امکان پذیر نمی باشد. در صورت نیاز ضروری به داشتن این کارت ها استفاده از کارت های اعتباری دوستان و نزدیکان مورد اعتماد در خارج از کشور پیشنهاد می شود.

credit-card

  • کارت نقدی یا Debit Card

    این نوع از کارت ها نیز به حساب بانکی پشتیبان متصل هستند اما در این نوع کارت ها مشتری پیش بانک اعتبار اضافه ای ندارد و تنها می تواند تا سقف موجودی داخل حساب خود از کارت برداشت کند یا خرید انجام دهد. این نوع کارت ها دارای شماره سوئیفت (Swift Code)  و دیگر اطلاعات حساب های بانکی هستند و قابلیت دریافت پول از کشورهای مختلف از طریق سیستم های بانکی را دارند. لازم به ذکر است سیستم سوئیفت یک سیستم بانکی جهانی است که جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانکهای داخل کشور و بانکهای خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. بانک ها برای ارائه این نوع از کارت ها نیز به علت آن که حساب بانکی پشتیبان آن است، معمولاً مدارک شناسایی کامل از مشتریان می خواهند، اما حساسیت آنها به اندازه افتتاح کارت های اعتباری نیست.

    در حال حاضر برای ایرانیان، امکان ثبت نام و دریافت کارت های Debit وجود دارد. این گونه کارت ها به صورت تحویل در کشور محل بانک صادر کننده که اغلب یکی از کشور های همسایه شمالی مانند تاجیکستان یا امارات متحده است صادر شده و متقاضی برای دریافت کارت بایستی به بانک مورد نظر رجوع نماید.

debit-card

  • کارت های پیش پرداخت یا Pre-Paid

    به کارت هایی اطلاق می شود که متصل به حساب بانکی نیستند مانند گیفت کارت (Gift Card) ها. این دسته کارت ها که در فروشگاه های زنجیره ای نیز به فروش می رسند، معمولا قابلیت برداشت یا انتقال وجه نقد از خود پرداز را نداشته و سقف خریدی که توسط این کارت ها قابل انجام است، معادل موجودی کارت است ( مشابه با کارت های Debit) .

prepaid

این کارت امکان پشتیبانی از انواع خرید، شامل کلیه پرداخت های حضوری، آفلاین، آنلاین (مانند خرید اینترنتی انواع کالا از وب سایتها مانند Amazon.com ، خرید بلیط و … ) و خرید از دستگاه های POS را داراست. ابن کارت ها اغلب غیر قابل شارژ مجدد هستند و تنها به اندازه مبلغی که در ابتدا شارژ می شوند قابلیت پرداخت دارند.

این کارت ها هم اکنون در ایران به فروش رسیده و توسط آنها اکثر پرداخت های آنلاین را می توان انجام داد. کارت های پیش پرداخت نیز دو دسته اصلی دارند: کارت های قابل شارژ مجدد (Reloadable) وکارت های غیر قابل شارژ مجدد (یک بار شارژ) یا همان کارت های هدیه (Gift Cards). کارت های قابل شارژ معمولا به اسم فرد صادر می شوند و با نام هستند و تنها تفاوت آنها با Debit کارت های عادی، نداشتن حساب بانکی پشتیبان می باشد. داشتن این نوع از کارت ها به علت بار مسئولیت کمتر برای بانک بسیار ساده تر از دو کارت قبلی است و در سال های اخیر بانک های خارجی زیادی بهایرانیان این نوع از کارت ها را ارائه کرده اند.

 

  • کارت های مجازی Virtual Card

    این کارت ها فیزیکی نیستند ولی کلیه مشخصات مورد نیاز برای انجام خرید آنلاین مانند Card number،CVV2 و تاریخ انقضا را دارا هستند. این کارت های در مواردی که سایت فروشنده یا خدمات دهنده، اسکن پشت و روی کارت، جهت تایید هویت دارنده کارت را بخواهد (که البته تعداد این سایت ها چندان زیاد نیست) یا چنانچه بخواهید به وسیله آن ها خرید حضوری با استفاده از دستگاه POS انجام دهید قابل استفاده نیستند.
    این کارت ها هم اکنون در ایران به فروش رسیده و توسط آنها اکثر پرداخت های آنلاین را می توان انجام داد.

virtualcard

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *